Perşembe, Nisan 27, 2006

Brezilya'da reklamcılık bitmiş be abi!


‘Çok memleketler gördüm, senin gibisini görmedim’ dersem inanın yalan olmaz…Vallahi bir efsanenin balonunu da Türk blog tarihinde söndürmek bana kısmet olacak.

Yıllarca biz Brezilya’da reklamcılık söyle gelişmiş, böyle gelişmiş nidalari ile büyüdük. Yok “adamlar bir futbolda, bir de reklamda iyiler” şişirmeleri ile gaza geldik ve sonunda dayanamayıp atlayıp uçağa Brezilya’ya gittik… İşin içinde hem turistik, hem de sektörel bir boyut olduğundan ajanstan izin koparmak da sorun olmadı.

Uçaktan iner inmez bizi dev açıkhava reklamları, raketler, billboardlar vs karşılayacak diye beklerken, ilk golü uçakta dağıtılan ulusal gazetelerdeki ilanların vasatlığı ile yedik.

“Allah Allah” kardeşim biz yanlış yere mi geldik derken, Rio’da kent merkezinde gördüğümüz üç-beş tane billboard ile en azindan biraz rahatladık.

Yine de önyargılı davranmadık, Brezilyalılar reklam kirliliğine karşılar herhalde dedik ve ‘iyi reklam görmek istiyorsan dergilere bakacaksın’ düsturuyla ilk gördüğümüz gazete bayinin yanında aldık soluğu; ne kadar dergi varsa toparladık, 85 real ödeyip otele geldik, açtık televizyonu, açtık dergileri, hayal kırıklığımızı bir kez daha artırdık...


İddaam değil ama tespitim şudur ki: Türkiye’de reklam sektörü, yaratıcılık açısından en azından çok övülen Brezilya’dan iyi durumda… Tamam Brezilyalılar uluslararası reklam yarışmalarında çok ödül alabilirler ama bir hafta boyunca insan koskoca medyada iki Epica’lık reklam görmez mi yav…

Bu kadar öznel yorumdan sonra, bir de rakamsal verilerle tezimi desteklemiş olayım: Brezilya’da 2004 verilerine göre kişi başına düşen reklam yatırımı 25 USD iken, Türkiye’de 19 USD imiş… (bu küçük farkın son iki yılda ortadan kalktığını tahmin ediyorum)

Hiç yorum yok:

Sayfalar